logo aula al pati
home

L'Aula al Pati

interseccions entre art i educació

facebook contacte

EL COS EN JOC

Les jornades pedagògiques de L’Aula al Pati, situades cronològicament a l’inici del curs acadèmic, són un punt de trobada de les persones del territori que, des d’àmbits diversos, desenvolupen projectes que transiten en la intersecció entre art i educació. Com a programa, lo propòsit de L’Aula al Pati és promoure la producció de projectes educatius/artístics i explorar les possibilitats que emergixen de la col·laboració entre el centre d’art i altres centres, entitats i col·lectius del territori. Des d’estet punt de vista, les jornades pedagògiques esdevenen un espai de trobada i d’intercanvi, un node que connecta allò que hem fet amb allò que farem, un moment per reflexionar i proposar.

Les tres primeres edicions de les jornades pedagògiques, revisades en perspectiva, constituixen el cicle fundacional del programa L’Aula al Pati. Les primeres jornades (“Art i educació: encontres i desencontres”) van definir un mapa inicial de la mena de projectes que volíem impulsar, en la intersecció entre art i educació. A les segones jornades (“Col·laborar i aprendre amb altres”) es va situar el focus en la metodologia, en les múltiples implicacions d’abordar col·laborativament los nostres projectes. Les terceres jornades (“Aprendre del que fem”) van posar en valor l’avaluació i la reflexivitat, com a estratègia per a la construcció d’un coneixement situat i com a motor de canvi i transformació.

Però, més enllà de totes les consideracions exposades fins ara, les jornades pedagògiques també són un espai de formació. “El cos en joc”, nom que rep aquesta quarta edició de les jornades, és el fil conductor de la proposta formativa d’enguany, que articula les intervencions de divendres: un taller per explorar les possibilitats comunicatives i expressives del cos (“El cos com a llenguatge”), una proposta de formació inicial a través de la vivència de la corporeïtat (“Viure l’espai, el lloc i la posició. Els llenguatges de l’acció i la creació en la formació de futurs mestres”) i un documental en el que el cos esdevé l'arena on es dirimeixen aprenentatges i conflictes (“Five days to dance”). Dissabte compartirem el relat dels tres projectes desenvolupats el curs passat dins el programa L’Aula al Pati (“Amposta: Km. 0”, “Dispositius Sonors Alliberats” i “Recerques: memòria, creació i participació”) i farem públic el projecte seleccionat a la convocatòria PIPA 2015, de projectes d’intervenció pedagògica i artística. Acabarem amb un taller per presentar una calaixera pedagògica de producció pròpia (disponible en préstec un cop realitzada la formació), així com les seves possibilitats metodològiques i els usos didàctics en l’àmbit musical.

L'Aula al Pati : Jornada EL COS EN JOC

MATERIAL COMPLEMENTARI

Instantànies de les jornades

El cos en joc

Valoració de les quartes jornades pedagògiques.

PRESENTACIÓ D'EXPERIÈNCIA

Viure l’espai, el lloc i la posició. Els llenguatges de l’acció i la creació en la formació de futurs mestres.

Marta Ricart (artista i professora del grau)

Mostra fotogràfica i presentació participativa d’una experiència de formació inicial realitzada a l’assignatura d’Expressió Corporal (quart curs del grau en Educació Infantil que s’imparteix a la Facultat de Ciències Socials del Campus Manresa de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya), orientada a l’adquisició de metodologies d’aprenentatge que incorporin la dimensió corporal dels subjectes implicats. 

TALLER

El cos com a llenguatge

Jordi Príncep (EtcA, Escola de Teatre i Circ d’Amposta)

Taller per explorar les múltiples possibilitats comunicatives i creatives del cos (la seva poètica, els seus codis, la diàlectica escolta-comunicació, l'espai i el moviment…), a partir de tècniques teatrals i de comunicació combinades amb dinàmiques de joc escènic i dramàtic.

DOCUMENTAL

Five days to dance

Projecció del documental dirigit per Rafa Molés i Pepe Andreu (2014) que narra l’experiència i els aprenentatges d’un grup de nois i noies d’un institut que, un dilluns, són convidats a abandonar la seva rutina escolar i dedicar cinc dies a ballar junts.

PUBLICACIÓ

Paisatges subjectius

Alice Baker, Isaura Castellà, Mercè Chaler i Jacint Hierro (alumnat d'ESARDI)

Publicació derivada del projecte "Recerques: memòria, creació i participació", realitzat a ESARDI en el marc del programa "H/C Hibridacions i Contextos" que coordina ACVic. 

PRESENTACIÓ DE PROJECTE

Amposta: Km. 0

Judit Onsès i Mercè Ubalde (responsables del projecte)

Presentació performàtica i participativa de cloenda del projecte seleccionat a la convocatòria PIPA2014 que, des de la precarietat laboral com a punt de partida, proposava eines i pràctiques per produir noves formes de treball (enfront de les imposades pel sistema capitalista neoliberal actual) per repensar(se) i emancipar-se.

PRESENTACIÓ DE PROJECTE

PIPA 2015

Presentació inicial del projecte seleccionat a la darrera convocatòria de projectes d'intervenció pedagògica i artística, PIPA2015.

AUDIOVISUAL

Memòria del so. Deconstrucció de sonalls a l’escola

Joan Vidal (coordinador del projecte) i Miriam Claudio (directora de l’escola)

Documental de l’experiència realitzada a l’escola del Poble Nou del Delta, en el marc del projecte "Dispositius Sonors Alliberats".

TALLER

Calaixera pedagògica: deconstruïm els Idiòfons Sacsejats Indirectament

Àngels Salvatella, Imma Esteve i Joan Vidal (grup de treball “Mousiké" ICE-URV)

Taller per explorar les possibilitats metodològiques i usos didàctics de la compilació de materials elaborats al projecte "Dispositius Sonors Alliberats".

Arxiu PDF del programa de mà de la jornada.