EL COS EN JOC
Les jornades pedagògiques de L’Aula al Pati, situades cronològicament a l’inici del curs acadèmic, són un punt de trobada de les persones del territori que, des d’àmbits diversos, desenvolupen projectes que transiten en la intersecció entre art i educació. Com a programa, lo propòsit de L’Aula al Pati és promoure la producció de projectes educatius/artístics i explorar les possibilitats que emergixen de la col·laboració entre el centre d’art i altres centres, entitats i col·lectius del territori. Des d’estet punt de vista, les jornades pedagògiques esdevenen un espai de trobada i d’intercanvi, un node que connecta allò que hem fet amb allò que farem, un moment per reflexionar i proposar.
Les tres primeres edicions de les jornades pedagògiques, revisades en perspectiva, constituixen el cicle fundacional del programa L’Aula al Pati. Les primeres jornades (“Art i educació: encontres i desencontres”) van definir un mapa inicial de la mena de projectes que volíem impulsar, en la intersecció entre art i educació. A les segones jornades (“Col·laborar i aprendre amb altres”) es va situar el focus en la metodologia, en les múltiples implicacions d’abordar col·laborativament los nostres projectes. Les terceres jornades (“Aprendre del que fem”) van posar en valor l’avaluació i la reflexivitat, com a estratègia per a la construcció d’un coneixement situat i com a motor de canvi i transformació.
Però, més enllà de totes les consideracions exposades fins ara, les jornades pedagògiques també són un espai de formació. “El cos en joc”, nom que rep aquesta quarta edició de les jornades, és el fil conductor de la proposta formativa d’enguany, que articula les intervencions de divendres: un taller per explorar les possibilitats comunicatives i expressives del cos (“El cos com a llenguatge”), una proposta de formació inicial a través de la vivència de la corporeïtat (“Viure l’espai, el lloc i la posició. Els llenguatges de l’acció i la creació en la formació de futurs mestres”) i un documental en el que el cos esdevé l'arena on es dirimeixen aprenentatges i conflictes (“Five days to dance”). Dissabte compartirem el relat dels tres projectes desenvolupats el curs passat dins el programa L’Aula al Pati (“Amposta: Km. 0”, “Dispositius Sonors Alliberats” i “Recerques: memòria, creació i participació”) i farem públic el projecte seleccionat a la convocatòria PIPA 2015, de projectes d’intervenció pedagògica i artística. Acabarem amb un taller per presentar una calaixera pedagògica de producció pròpia (disponible en préstec un cop realitzada la formació), així com les seves possibilitats metodològiques i els usos didàctics en l’àmbit musical.
Instantànies de les jornades
Valoració de les quartes jornades pedagògiques.
Viure l’espai, el lloc i la posició. Els llenguatges de l’acció i la creació en la formació de futurs mestres.
Mostra fotogràfica i presentació participativa d’una experiència de formació inicial realitzada a l’assignatura d’Expressió Corporal (quart curs del grau en Educació Infantil que s’imparteix a la Facultat de Ciències Socials del Campus Manresa de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya), orientada a l’adquisició de metodologies d’aprenentatge que incorporin la dimensió corporal dels subjectes implicats.
El cos com a llenguatge
Taller per explorar les múltiples possibilitats comunicatives i creatives del cos (la seva poètica, els seus codis, la diàlectica escolta-comunicació, l'espai i el moviment…), a partir de tècniques teatrals i de comunicació combinades amb dinàmiques de joc escènic i dramàtic.
Five days to dance
Projecció del documental dirigit per Rafa Molés i Pepe Andreu (2014) que narra l’experiència i els aprenentatges d’un grup de nois i noies d’un institut que, un dilluns, són convidats a abandonar la seva rutina escolar i dedicar cinc dies a ballar junts.
Paisatges subjectius
Publicació derivada del projecte "Recerques: memòria, creació i participació", realitzat a ESARDI en el marc del programa "H/C Hibridacions i Contextos" que coordina ACVic.
Amposta: Km. 0
Presentació performàtica i participativa de cloenda del projecte seleccionat a la convocatòria PIPA2014 que, des de la precarietat laboral com a punt de partida, proposava eines i pràctiques per produir noves formes de treball (enfront de les imposades pel sistema capitalista neoliberal actual) per repensar(se) i emancipar-se.
PIPA 2015
Presentació inicial del projecte seleccionat a la darrera convocatòria de projectes d'intervenció pedagògica i artística, PIPA2015.
Memòria del so. Deconstrucció de sonalls a l’escola
Documental de l’experiència realitzada a l’escola del Poble Nou del Delta, en el marc del projecte "Dispositius Sonors Alliberats".
Calaixera pedagògica: deconstruïm els Idiòfons Sacsejats Indirectament
Taller per explorar les possibilitats metodològiques i usos didàctics de la compilació de materials elaborats al projecte "Dispositius Sonors Alliberats".
Arxiu PDF del programa de mà de la jornada.