logo aula al pati
home

L'Aula al Pati

interseccions entre art i educació

facebook contacte

HABITAR L'ESPAI PÚBLIC

Habitar l'espai públic és, més aviat, un oxímoron. Habitar és, per definició, viure, residir, estar-se. Accions que tenen com a escenari la casa o la població però, en aquest darrer cas, entesa com a conjunt de domicilis habitats. No pas els carrers i les places. L'espai públic, en canvi, ens remet a aquests llocs d'accés comú que, més que habitar, transitem, travessem, ocupem o col·lapsem.

Però, segons l'antropòleg Manuel Delgado, l'espai públic no fa referència a cap espai físic –el del carrer, la plaça o el mercat– sinó a un espai simbòlic que és producte d'una intervenció urbanitzadora –en el doble sentit d'urbanisme i d'urbanitat– i normativa. Un conjunt de pràctiques socials i polítiques encarades a desmentir la natura asimètrica de les relacions socials, i a escenificar el somni impossible d'un consens equitatiu en el qual dur a terme la seva funció integradora i de mediació. Un espai en el que, malgrat ser sovint desiguals, hom ha d'aprendre a comportar-se com si fóssim només diferents.

L'espai públic és, des d'aquesta perspectiva, un espai que, superposat al carrer, el domestica i l'anul·la. Per això “habitar l'espai públic”, frase que dóna nom a les cinquenes jornades pedagògiques de L'Aula al Pati, esdevé una provocació. Com la imatge triada per il·lustrar-ho. Unes cadires plantades a la vorera que no concorden amb l'habitual mobiliari urbà, que el desafien i l'interpel·len des de la seva diferència. Cadires que remeten a la conversa i a la sobretaula. Cadires que han sortit de casa i han transformat el carrer en una extensió de la pròpia llar. Habitar l'espai públic és, en aquest sentit, una crida a recuperar el carrer.

L'Aula al Pati : Jornada HABITAR L'ESPAI PÚBLIC

Arxiu PDF del programa de les jornades.

PRESENTACIÓ DE PROJECTE

Convocatòria PIPA 2016

Laia Ramos (coordinadora d'Idensitat i membre del jurat PIPA2016)

Comunicació pública del projecte seleccionat a la darrera convocatòria de projectes d'intervenció pedagògica i artística, PIPA2016.

PRESENTACIÓ DE PROJECTE

TVART, Taller d’art visual per a espais educatius informals de les Terres de l’Ebre

Pamela Gallo i Daniel Miracle (responsables del projecte)

Memòria documental del projecte seleccionat a la convocatòria PIPA2015.

La calaixera sonora: materials didàctics

Miriam Farnós (grup de treball “Mousiké" de l’ICE de la URV)

Materials elaborats al projecte Dispositius Sonors Alliberats (DSA). En dipòsit al servei de préstec del CRP del Montsià.

La calaixera

Laura Llaneli (artista i música)

PRESENTACIÓ DE PROGRAMA

Educatives

Maria Pons (responsable del programa)

Presentació del programa de visites comentades i activitats educatives vinculades a la programació expositiva del centre d’art Lo Pati.

PUBLICACIÓ

Obres públiques

Mercè Chaler, Miriam Policarpo i Cristina Torta (alumnat d'ESARDI)

Publicació derivada del projecte del mateix nom realitzat a ESARDI en el marc del programa H/C Hibridacions i Contextos que coordina ACVic.

Arxiu Alícia: a on està la infància a la ciutat?

Maria Muñoz (Arxiu Alícia) i Marta Fonseca (Col·lectiu Punt 6)

Taller al voltant de la presencia de la infància a l’espai públic, les seves formes d’interpretar el fet urbà i d’apropiar-se dels espais.