L'HORA DEL PATI
El leitmotiv d’aquesta sisena jornada pedagògica és l’hora del pati. El pati, en l’imaginari del context en que ens movem, fa referència simultàniament al centre d’art i al pati d’escola que el va precedir. Aquesta doble significació és la clau que explica el plantejament programàtic de L’Aula al Pati.
Les propostes que hem programat enguany tenen aquest leitmotiv com a fil conductor, l’hora del pati en la seva doble vessant. Al matí, el taller “Superfícies reglades” ens permetrà, tot ocupant la plaça del centre d’art, recuperar-la com a pati i, a través del joc, apropar conceptes geomètrics de manera lúdica i senzilla. A la tarda, al taller “Volem un pati amb relacions més igualitàries. Per on comencem?” interrogarem els espais i els usos dels patis d’escola, com a llocs on també s’educa.
Com tots els anys, completarem la programació amb la presentació dels projectes desenvolupats el curs anterior.
Programa de la jornada
Land Art 5Ritmes
Presentació de l'audiovisual produït al projecte Land Art 5Ritmes, seleccionat a la convocatòria PIPA2016. Després de la projeccció de l'audiovisual entaularem una conversa amb algunes de les persones participants.
Com si es tractés de l’hora del pati es convida al públic a jugar a la nostra plaça. Un joc didàctic per apropar un coneixement específic sobre superfícies reglades. Però també per transformar l’espai, de manera lúdica i senzilla, configurant una sèrie d’elements-escultures que vestiran la plaça. Per un dia, per unes hores, la plaça transformada en pati d’escola serà l’escenari d’una acció col·laborativa, artística i pedagògica.
La participació de veïns, vianants, infants i amics de Lo Pati serà bàsica per a dur a terme aquesta activitat.
El Globus Vermell som un col·lectiu d’arquitectes creat el 2008 amb l’objectiu principal d’apoderar les persones en la creació d’entorns construïts més sans i sostenibles a través d’activitats culturals i educatives, de participació ciutadana o tècniques pròpies del disseny i la construcció.
A més, formem part del Projecte Educatiu de la ciutat de Barcelona i del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat. D’altra banda, l’any 2012 vam rebre la Medalla COAC en reconeixement a la nostra tasca.
Els objectius d’aquest taller són prendre consciència sobre les desigualtats que es produeixen al pati de les escoles de primària i generar col·lectivament criteris de disseny per repensar-lo incloent la dimensió de gènere.
A través de diferents dinàmiques, analitzarem els usos, les activitats i la distribució de l’espai del pati i la seva relació amb els valors socials, la jerarquia de gèneres i els estereotips sexistes.
Les persones participants compartiran les experiències viscudes al pati de la seva escola i conjuntament posaran en comú les problemàtiques detectades en relació a les desigualtat de gènere amb el fi de donar-hi resposta amb propostes de millora.
Les arquitectes d’Equal Saree acompanyarem el procés de reflexió, aportant eines i estratègies. Aquest taller es basa metodològicament en la publicació El pati de l’escola en igualtat. Guia de diagnosi i intervenció amb perspectiva de gènere.
Equal Saree som un equip d’arquitectes que treballem des d’un enfocament feminista i transdisciplinar. Els nostres projectes inclouen la recerca, la formació i l’acció social. Des del 2010 treballem l’espai públic i l’arquitectura des de la participació ciutadana i la integració de les diversitats. Els darrers anys hem aprofundit en l’estudi de l’ús de l’espai durant la infància, elaborant una metodologia pròpia d’anàlisi i intervenció d’igualtat de gènere al pati de l’escola.
Document PDF amb el programa i els tallers de la jornada.