Ahir, avui, demà. L'escola revisitada pels escolars
Les propostes que donen forma al projecte es van dissenyar arran d’una pluja d’idees compartida en la primera reunió amb el claustre de l'escola Miquel Granell, cap a la fi del curs 2012-2013. De manera gairebé fortuïta, cada cicle va orientar la seva mirada en una direcció diferent. A educació infantil es va optar per imaginar el futur de l'escola, el cicle inicial i el superior, cadascun a la seva manera, van mirar cap al passat, mentre que el cicle mitjà es va situar en el present. Tot plegat s'ha concretat en una sèrie d’activitats desenvolupades simultàniament amb els xiquets i xiquetes de cada cicle.
Instantànies del muntatge i la inauguració de l'exposició
Imatges del muntatge i la inauguració de l'exposició que va servir per presentar els materials audiovisuals desenvolupats a l'escola Miquel Granell d'Amposta al llarg del curs 2013-2014, en el marc del projecte Ahir, avui demà. L'escola revisitada pels escolars.
L’escola que imaginem
Com seria l’escola imaginada pels xiquets i xiquetes d’infantil? Com serien les aules o el pati? Hi hauria cap distinció entre ambdós espais? Quins objectes i mobiliari tindria? De quines formes i colors seria? Què es podria fer? Com s’ocuparia el temps? Aquestes són algunes de les preguntes que guien la proposta d’infantil. L’activitat es va desenvolupar en set sessions (una per cada grup-classe) en les que, amb la col·laboració d’estudiants d’ESARDI, els xiquets i xiquetes de P3, P4 i P5 expliquen i dibuixen les seves escoles imaginàries.
Com dius que era l’escola abans?
La proposta del cicle inicial es un compendi de relats d’anècdotes o experiències vivencials que els xiquets i xiquetes han recollit a través del testimoni en primera persona dels seus pares i avis. Les temàtiques que aglutinen aquestes històries són, entre d’altres, els jocs, els càstigs i els premis, l'esmorzar i altres activitats del dia a dia de l'escola d'abans. Històries de l’escola de fa 50 anys explicades des dels escenaris de l’escola d’avui i amb la veu dels escolars del present.
El curs en un dia
El cicle mitjà va documentar el present de l’escola Miquel Granell. van enregistrar en vídeo tota mena de moments quotidians de la vida escolar, des del primer dia de classe dels xiquets i xiquetes de P3, l’hora de l’esmorzar o els jocs al pati fins les hores de classe o els exàmens. Tot plegat són un munt d’hores de vídeo que, degudament editades i ordenades, es presenten en una mena de dia imaginari que condensa tot un curs.
Ahir/avui
Els xiquets i xiquetes del cicle superior van dedicar la primera meitat del curs a investigar la història del Miquel Granell. A partir de la documentació recollida i d’allò que més els havia sobtat, es va planificat una escenificació del passat per, a través de performar-lo, reviure l’ahir/avui. D’una banda, els xiquets i xiquetes de cinquè van jugar, al seu pati d’avui, als jocs d’abans. D’altra banda, els xiquets i xiquetes de sisè van realitzar a l’aula tasques tradicionals de l’escola d’ahir. A la fi, cinquè i sisè es van disfressar d’estudiants d’ahir per escenificar l’entrada a l’escola i per realitzar una gran foto de grup que també es situa en aquest llindar entre ahir i avui.
Tràiler promocional dels vídeos del projecte
Aquest tràiler és un tast dels vídeos que formen part del projecte i va ser projectat públicament dins l'acte de cloenda del 50è aniversari de l'escola Miquel Granell, el dia 31 de maig de 2014 a l'auditori de la Societat Musical La Unió Filharmònica.
Ahir, avui, demà. L’escola revisitada pels escolars (tràiler) from L'Aula Al Pati on Vimeo.
Text de presentació i contextualització conceptual del projecte.
Fitxa del projecte realitzada per INTERFÍCIES, programa transversal entre educació, cultura i ciutadania a l'Arts Santa Mònica coordinat per Idensitat, Sinapsis i Transductores.