Dispositius Sonors Alliberats (DSA)
Propòsit del projecte
Provocar accions musicals disruptives (des d’un paradigma socio-crític) que potenciin la reflexió, la reformulació i la reconstrucció de les conductes musicals a l’Escola, en sentit individual i col·lectiu.
Entenem que les conductes musicals estan fortament condicionades per dos disrupcions ocorregudes en el segle XIX: l’invent i divulgació dels sistemes de gravació i reproducció sonora mecànics (gramòfons, discs, cintes, ...) i la inclusió obligatòria de la música en els currículums escolars. Aquests dos fets combinats són responsables de l’estandardització de les conductes musicals (a dia d’avui encara potencien conductes musicals pròpies del XIX), en detriment de les conductes musicals i memòries sonores radicants comunitàries.
Memòria del so. Deconstrucció de sonalls a l’escola
Audiovisual de l’experiència realitzada el curs 2014-2015 a l’escola del Poble Nou del Delta, en el marc del projecte "Dispositius Sonors Alliberats".
La "calaixera de sonalls" (i les propostes didàctiques relacionades) ha estat desenvolupada pel grup de treball "Mousiké" (vinculat a l'ICE de la URV i format per mestres de música d'educació Infantil i Primaria de les Terres de l'Ebre) i ha gaudit d'un Ajut Pont atorgat pel Consell Social de la URV.
L'audiovisual ha estat realitzat per Albert Vidal, fundador i director de projectes de Vèrtex Comunicació.
Memòria del so. Deconstrucció de sonalls a l’escola from L'Aula Al Pati on Vimeo.
Memòria del projecte: desenvolupament, reflexions i valoració (document provisional).