EL RETORN SOCIAL DE LA CULTURA
En aquest número de Quaderns d'Acció Social i Ciutadania (Octubre 2010) es posa èmfasi en el retorn social fruit de l’acció cultural que es presta a través de l’associacionisme, de les xarxes d’equipaments i/o infraestructures culturals, així com dels mitjans de comunicació i de tantes iniciatives que desenvolupen la sensibilitat i l'expressivitat creativa de les persones en el camp de la música, les arts escèniques i plàstiques o la literatura, ja sigui individualment o col·lectiva.
EDUCACION EXPANDIDA
Educación Expandida, es una pàgina web i un llibre que prenen com a punt de partida l'edició de 2009 del Festival ZEMOS98, que va estar dedicada a pensar al costat d'activistes, professorat i gent de l'àmbit artístic i la innovació social, aquells llocs, metodologies i processos, que al marge de l'educació formal, expressen altres formes de coneixement. L'educació pot succeir en qualsevol moment i en qualsevol lloc.
TRANSDUCTORES
Transductores. Pedagogies col·lectives i polítiques espacials és un projecte cultural que pretén investigar i activar iniciatives en les quals s'articulin de manera flexible les pràctiques artístiques, la intervenció política i l'educació, a partir de l'acció de col·lectius interdisciplinaris. Transductores és un projecte produït i impulsat pel Centre José Guerrero de Granada, ideat des de Aulabierta, i coproduït per la Universitat Internacional d'Andalusia - UNIA arteypensamiento i el Ministeri de Cultura.
DESACUERDOS 6. EDUCACIÓN
El sisè volum deDesacuerdos aborda el binomi art-educació i s'inicia amb les entrevistes a dos autors fonamentals en l’àmbit del pensament vinculat a l'educació: René Schérer i Jacques Rancière. A partir d'aquí, el llibre s'endinsa en les peculiaritats del context espanyol i en els canvis esdevinguts arran de la caiguda del règim franquista, de manera que es van perfilant els debats, els encerts i les mancances de l'educació en relació amb l’art contemporani al nostre país.
SUBTRAMAS
Subtramas és una plataforma de recerca i producció de projectes audiovisuals col·laboratius. La seva web s'ha pensat com una eina de continguts i una interfície pedagògica al servei de les comunitats artística i educativa. El materials que hi trobareu també van orientats a aquells grups, entitats o espais interessats en la funció política de la imatge en moviment i la seva contribució en els processos socials.
ARTIGA. ART I EDUCACIÓ: INNOVACIÓ I DILEMES
La revista d'art i pensament contemporani Artiga el desembre de 2011 va dedicar un número al tema de l'art i l'educació: innovació i dilemes. Amb articles d'Albert Macaya, Roser Joanola, Alfred Porres, Anna Fàbregas, Montserat Cortadellas, Isabel Taixès, Assumpta Rosés i Javier Rodrigo.
TRANS ART LABORATORI
Trans_Art_Laboratori és una plataforma promoguda per Sinapsis per donar suport, difondrei promoure (els artistes i) les pràctiques artístiques col·laboratives. Investiga i experimenta formes d'interacció entre pràctica artística i societat que difuminin la separació entre productors culturals i consumidors de cultura. El portal conté una potent eina de consulta i arxiu d'informació sobre interaccions entre les arts i l'àmbit educatiu.
EXPERIMENTEM AMB L'ART
Experimentem amb l'Art és una associació que treballa des de l'any 1993 en projectes educatius, expositius i de formació que volen apropar l'art i els públics. Sempre han estat situats en territoris fronterers, entre la creació contemporània i els ciutadans.
ARTS VISUALS I EDUCACIÓ. UN ENFOCAMENT CONSTRUCCIONISTA
El postgrau interuniversitari "Arts i Educació, un Enfocament Construccionista" té un doble vessant: profesionalizant i investigadora, en relació amb la pedagogia i didàctica de les arts visuals i la seva repercussió en àmbits educatius formals i no formals. El programa s'ofereix a les Universitats de Granada, Barcelona i Girona i compta amb professorat convidats d'universitats d'Europa i Amèrica.
LA FUNDICIÓ
El treball de LaFundició se situa en l'encreuament de les pràctiques artístiques i culturals i l'educació, enteses com a activitats en tensió. Actualment la seva principal línia d'actuació es fonamenta en processos col·laboratius de continuïtat amb diferents col·lectius, grups d'acció i institucions. Entre d'altres destaquem el seu porjecte Aula a la Deriva i Open Roulotte.
ACVIC
ACVic Centre d’Arts Contemporànies es posiciona amb una línia d’acció centrada en la relació entre l’activitat educativa, el territori i la interacció social. L’art creuat amb l’educació faciliten espais de producció que s’obren a l’experimentació. S’entén la pràctica artística com una pràctica que incideix, interactua i transforma l’espai social.
PROJECTE CULTURANT
Culturant és una proposta de recerca col.laborativa que es proposa construïr una plataforma generativa que parteixi de les arts visuals i que aporti noves perspectives i estratègies (desde la dinamització i la comunicació) aplicables a l'àmbit pedagògic.